home page

✓ متخصص گوش و حلق و بینی

۸۸۶۷۹۰۶۸ (۰۲۱)
تهران، میدان ونک، گاندی شمالی، کوچه صانعی ، ساختمان نشاط، طبقه ۳ ، واحد ۸

سینوزیت چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم سینوزیت

علائم سینوزیت به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم بندی می شوند:
علائم اصلی عبارتند از: علائمی که مربوط به بینی و سینوس ها هستند
•  ترشحات غلیظ سبز رنگ داخل بینی یا پشت حلق که این ترشحات یا از جلو مشاهده می شوند، یا از پشت به داخل حلق می ریزند. در فرد نرمال ترشحات بینی و سینوس ها باید وارد حلق شود. در کودکی چون سیستم حرکت مژک ها که ترشحات را به پشت حلق منتقل می کنند خوب فعال نشده، ممکن است ترشحات از جلوی بینی هم خارج شود. اما در یک فرد بزرگسال، ترشحات معمولا از جلوی بینی خارج نمی شود. پس یکی از علائم اصلی سینوزیت ترشحات تغییر رنگ پیدا کرده (سبز یا زرد) است که از جلوی بینی یا پشت حلق خارج می شود.
•  گرفتگی بینی
•  احساس پری و فشار در صورت
•  کاهش بویایی
•  سرفه
علائم فرعی عبارتند از:
•  بوی بد دهان: البته هر کس بوی بد دهان دارد را نمی توانیم مبتلا به سینوزیت دانست.
•  سر درد: البته نه سردرد شدید. بلکه به صورت احساس پری و فشار در صورت
•  خستگی
•  درد دندان
•  ضعف
•  تب خفیف

انواع سینوزیت

سینوزیت حاد

سینوزیتی که علائمش کمتر از 4 هفته به طول انجامیده باشد را حاد می گوییم. مثلا فردی دچار سرماخوردگی می شوند. سرماخوردگی می تواند موجب بسته شدن مجاری سینوس ها و ابتلای فرد به سینوزیت شود. در افراد مبتلا به سینوزیت حاد، این علائم بعد از یک ماه خوب می شود و برطرف می شود.
معمولا علت سینوزیت حاد باکتریال است و درمان اصلی اش آنتی بیوتیک است. درمان های کمکی دیگری هم دارد اما عفونت باید کنترل شود.

سینوزیت تحت حاد

اگر علائم سینوزیت بین یک ماه تا سه ماه به طول انجامد، سینوزیت را تحت حاد می گوییم. علائم سینوزیت تحت حاد همان علائم سینوزیت حاد است ولی شدتش کمتر شده است.

سینوزیت مزمن

حال اگر همان علائم را فرد برای مدت بیشتر از سه ماه داشته باشد، در این صورت سینوزیت را مزمن می گوییم. اگر مدت سینوزیت بیشتر از سه ماه شد عامل زمینه ای دیگری هم حتما وجود دارد که موجب پایدار شدن عفونت شده است. یکی از این عوامل زمینه ای، می تواند انحراف بینی باشد. همچنین آلرژی و یا خدای نکرده نقص ایمنی، یا مثلا فرد سیگاری باشد. این علت های زمینه ای اجازه نمی دهند که التهاب داخل سینوس ها از بین بروند. در این صورت باید به غیر از آنتی بیوتیک از درمان های دیگری هم استفاده شود. مثلا اسپری های کورتون دار، شستشوی مکرر سینوس. اگر باز فرد به هیچ عنوان به درمان دارویی جواب نداد، در آن صورت باید به سراغ درمانهای دیگر رفت که درمانهای جراحی سینوزیت هستند.

درمان سینوزیت

آیاسینوزیت درمان دارد؟ از هر 10 نفر یک نفر درسال دچار سینوزیت می شود. مثلا در ایران از 75 میلیون نفر، 7 تا 8 میلیون نفر در سال مبتلا به سینوزیت می شوند. بنابرین سینوزیت حاد چیز عجیبی نیست و رایج است. ممکن است یک سرماخوردگی به سینوزیت تبدیل شود و بعد بدون درمان یا با درمان خوب شود. پس اینکه می گویند سینوزیت، خوب شدنی نیست معنا ندارد. بسیاری از سینوزیتها حتی بدون مصرف دارو تمام می شوند. سینوزیت هایی که در ذهن مردم به نام سینوزیتهایی که خوب شدنی نیست جا افتاده سینوزیتهای مزمن است. اگر سینوزیت بیشتر از 3 ماه طول بکشد حتما یک عامل زمینه ای دارد که تا رفع نشدن آن سینوزیت بهبود نمی یابد.
سینوزیت اگر درمان نشود چه عواقب و عوارضی دارد؟ عوارض سینوزیت نادر است. عوارض سینوزیت حاد دو دسته هستند: عوارض چشمی عوارض مغزی. به آن معنا که ممکن است عفونت از سینوس ها به چشم منتقل شود و عفونت های چشمی ایجاد کند. یا به مغز منتقل شود و عفونت های مغزی ایجاد کند. البته این عوارض نادر هستند و نگران کننده نیستند.
از عوارض سینوزیت های مزمن پولیپ های بینی هستند که آنها هم خیلی خطرناک نیستند. نهایتا اگر فرد دچار سینوزیتی باشند که به درمان جواب ندهد. آنتی بیوتیک و داروهای کمکی، داروهای کورتون دار و اسپری های مختلف اگر جواب ندهد و سینوزیت را خوب نکند در آن صورت از اقدامات جراحی کمک می گیریم.
در قدیم سینوس ها با چکش و قلم باز می شدند و سپس عفونت سینوس تخلیه می شد. اما امروزه به لطف پیشرفت های تکنولوژی با استفاده از آندوسکوپ وارد بینی شده و بدون اینکه آسیبی به ساختارهای بینی وارد کنیم مجاری سینوس ها را باز کنیم داخل سینوس ها را بشوییم، ترشحات را تخلیه کنیم و فرد را از شر بیماری خلاص کنیم. این اقدامات را هم تحت بی هوشی و هم تحت بی هوشی عمومی انجام می دهند. اگر مشکل شدید نباشد، با بی حسی موضعی در مطب مشکل را می توان حل کرد.
پزشک با استفاده از یک لنز از داخل سوراخهای بینی سینوس ها را نگاه می کند و عفونتی اگر وجو داشته باشد به صورت دستی خارج می شود.
بنابراین سینوزیت درمان دارد. همه سینوسها بوسیله آندوسکوپ قابل دسترسی هستند و پزشک می تواند با استفاده از آندوسکوپ عفونت های سینوس را خارج کند. ایا شناکردن می تواند موجب سینوزیت شود؟ کلر آب استخر یا عفونت هایی که ممکن است در آب استخر وجود داشته باشد می تواند وارد سینوس ها شود؟
مجاری سینوس ها به شدت تحت کنترل هستند و آب به راحتی وارد آن نمی شود. ولی اگر فردی در آب شیرجه زده باشد و بعد بلافاصله بعد از شیرجه زدن دچار درد در ناحیه سینوس ها شده باشد، ممکن است آلودگی ها وارد سینوس شود. بنابراین با شناکردن معمولی آلودگی وارد سینوس ها نمی شود.