home page

۸۸۶۷۹۰۶۸ (۰۲۱)
تهران، میدان ونک، گاندی شمالی، کوچه صانعی ، ساختمان نشاط، طبقه ۳ ، واحد ۸

عفونت گوش

عفونت گوش چگونه اتفاق می افتد؟
فرض کنید فردی دچار سرماخوردگی می شود. سرماخوردگی باعث التهاب دهانه شیپور استاش می شود. شیپور استاش لوله ای است که از گوش ها به حلق وصل است. دهانه شیپور استاش در حلق است و اگر این دهانه دچار التهاب شود، شیپور استاش بسته می شود. وقتی شیپور استاش بسته می شود، موادی که در گوش هستند توسط رگ های خونی جذب می شود و در گوش خلاء ایجاد می شود. ای خلا باعث می شود که میکروب ها از داخل حلق به داخل گوش کشیده شوند و فضای مناسبی برای رشد پیدا کنند. مواد غذایی هم که برای رشدشان وجود دارد. به این ترتیب، باکتری ها در گوش میانی رشد می کنند، کولونی باکتریایی تشکیل می دهد و به عفونت تبدیل می شوند. کودکی که دچار درد گوش است اگر در سنی نباشد که بتواند مشخصا بگوید گوشم درد می کند با بی قراری، تب و مرتب به گوش دست زدن این موضوع را نشان می دهد. اگر سن بیشتری داشته باشد، مشخصا اشاره می کند که گوشم درد می کند و شنوایی ام کم شده است. این ها علائم عفونت گوش میانی هستند.

اگر عفونت گوش درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟
اگر فرد مورد درمان قرار نگیرد یا آنتی بیوتیک به مقدار کافی مصرف نگردد، بطوریکه عفونت به طور کامل درمان نشود بطوریکه فضای گوش میانی هنوز پر از مایع باشد، اصطلاحا می گویند فرد گوشش آب آورده است. اصطلاح علمی اش درگیری گوش در اثر ترشح است. این مایع به رنگ زرد کهربایی است و علامتش این است که شنوایی فرد کم می شود. عکس: این شکل به آن معنا است که این مایع مدت زیادی نیست که در گوش وجود دارد. اگر مشکل ادامه پیداکند و فرد درمان نشود پرده گوش به سمت داخل (به سمت حلزون) کشیده می شود و در ادامه ممکن است پرده گوش سوراخ شود.
برای رفع این مشکل در چندین مرحله درمان دارویی می کنیم. به مدت 3 تا 6 ماه از سلاح دارو استفاده می کنیم. اگر فرد درمان نشد، از سلاح جراحی استفاده می کنیم. سلاح جراحی وسیله ای است به نام Ventilation tube (VT) استفاده می شود: در پرده گوش لوله ای کار گذاشته می شود. این لوله عمل تهویه ای را که شیپور استاش باید انجام دهد و نمی تواند انجام دهد را به عهده می گیرد. و باعث می شود که مایع پشت پرده جمع نشود. این لوله به مدت 8 ماه در گوش می ماند و بعد به صورت خود به خود از گوش خارج می شود. بنابراین VT یک وسیله درمانی است که برای درمان کنترل آب آوردن گوش میانی استفاده می شود.
چرا عفونت گوش در کودکان شایع تر است؟
چون شیپور استاش در کودکان کوتاه تر است و زاویه ای که باید بگیرد تا عفونت از حلق وارد گوش نشود زاویه خاصی است، عفونت گوش در کودکان خیلی بیشتر است.